Słowa kluczowe: nieruchomość, wspólnota mieszkaniowa, zarząd,

DrukujUmowy i formalności


ZEBRANIE WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ
Źródło: Ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 ze zm.)

Jeśli jesteś właścicielem mieszkania lub lokalu użytkowego w większej nieruchomości to jesteś też członkiem wspólnoty mieszkaniowej. Warto znać swoje prawa i obowiązki wynikające z tego tytułu.

 

Wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy prawa tam, gdzie jest co najmniej dwóch właścicieli lokali w budynku składającym się z więcej niż jednej wydzielonej nieruchomości. Właściciele mogą w umowie określić sposób zarządzania wspólną nieruchomością - mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej. Zarząd jest odpowiedzialny na zasadach kodeksu cywilnego.

Bez względu na obowiązki zarządu wszyscy właściciele maja prawo i obowiązek uczestniczyć w zarządzaniu wspólnym majątkiem.
Wspólnota mieszkaniowa może być duża (powyżej 7 lokali w nieruchomości) lub mała. W dużej wspólnocie raz w roku w pierwszym kwartale obowiązkowo musi odbyć się doroczne zebranie ogółu właścicieli lokalu.

 

Na takim zebraniu:

  • Uchwala się roczny plan gospodarczy.
  • Ustala się opłaty na poczet zarządzania wspólnym majątkiem.
  • Ocenia się pracę zarządu, na podstawie złożonego wcześniej sprawozdania za ostatni rok, zawierającego analizę opisową i finansową. Tu wychodzą ewentualne straty i żądanie od właścicieli ich pokrycia.
  • Podejmuje się uchwałę udzielającą zarządowi absolutorium.
  • Decyduje się o kwestiach przekraczających zakres zwykłego zarządu (między innymi: ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej, ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu, zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej).
  • Udziela się zarządowi ewentualnych pełnomocnictw.

 

Zebranie powinno mieć przewodniczącego. Musi także być protokołowane. Protokół notariusza jest niezbędny jedynie w przypadku zmian w pierwotnym akcie notarialnym.


O takim zebraniu powinniśmy zostać powiadomieni na piśmie z siedmiodniowym wyprzedzeniem. Poza informacjami o dacie, godzinie i miejscu, w zawiadomieniu powinien znaleźć się porządek obrad i ewentualne plany zmiany praw i obowiązków, abyśmy mogli te zmiany przemyśleć. Zawiadomienie może być dostarczone przez dozorcę, pocztą, do skrzynek na listy, lub pocztą elektroniczną. Informacja wywieszona na klatce czy drzwiach jest niewystarczająca. Pamiętajmy, że przysługuje nam prawo zaskarżenia uchwał, które zostały podjęte na zebraniu, o którym nie zostaliśmy odpowiednio zawiadomieni.
 

Jeśli nie możemy uczestniczyć w zebraniu, a chcemy mieć swój głos w poruszanych na nim sprawach, to możemy zagłosować przez pocztę elektroniczną, nie jest to jednak jeszcze powszechnie stosowane rozwiązanie. Lepiej jest udzielić pisemnego pełnomocnictwa do głosowania, np. sąsiadowi lub dowolnej, wybranej osobie.
 

Uchwały można podejmować nawet jeśli na zebraniu była tylko jedna osoba, ale wówczas należy przeprowadzić dodatkowe głosowanie w formie zbierania podpisów. Treść podjętej w ten sposób uchwały powinna być dostarczona każdemu członkowi wspólnoty na piśmie.
 





Komentarze (0)

Brak komentarzy.

zamknij

Logowanie

Jeżeli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się.

   

Loguj mnie automatycznie przy każdych odwiedzinach serwisu
zaloguj